De gemeenteraad van Rotterdam kijkt komende week naar de status van de stadsportemonnee. Daar zijn meer dan duizend pagina’s over geschreven. Tien verantwoordelijke wethouders verdedigen dinsdag en donderdag hun plannen. De meest in het oog lopende zijn die van de stadsprojecten. Het zijn er zeven. Te beginnen (1) bij de groene long in het hartje van de stad: Het Hofplein en de Westblaak. Beide grijs en kaal. Straks groen.
Het huidige ontwerp van het Hofplein stamt uit de jaren ’50 en is een gevolg van het modernistische wederopbouwplan met veel ruimte voor de auto. De vorm van het plein is volledig afgestemd op het verkeer. In het nieuwe plan is ingezet op een verschuiving van de dominantie voor de auto naar de voetganger en fietser, conform de samenstelling van het stadsbestuur met daarin GroenLinks en D66. Deze trend is al ingezet op de Coolsingel.
In het voorstel volgt het autoverkeer meer de stedenbouwkundige vorm van de gebouwen, waarmee het middengebied met fontein kan worden getransformeerd naar een groot en groen verblijfsplein, dat wordt ingericht met een combinatie van groene grasvlakken, vaste planten, pleinachtige ruimten en een zee van bomen.
De huidige iconische fontein wordt het centrale “focal point” van het nieuwe Hofplein, als prominent hart en icoon van het plan. Het plein in het midden wordt bereikbaar gemaakt door 6 brede zebra’s die alle hoeken van het plein met elkaar verbinden. Het Hofplein wordt daarmee een groene verblijfsplek om te lunchen, uit te rusten, en te worden gefotografeerd. Het moet een reductie opleveren van 60 tot 70% van het autoverkeer.
Westblaak
Bij deze groene long hoort ook de verbetering van de Westblaak als onderdeel van de boulevardstructuur van de binnenstad. Door het aantal rijbanen voor auto’s terug te brengen naar 2x1 ontstaat er veel ruimte voor fietsers, voetgangers, andere vormen van mobiliteit én verblijven.
Met een Westblaak die groener wordt komt er ook meer schaduw en koele plekken. eerste berekeningen laten een verlaging van 7°C zien als een kwart van de ruimte onthard wordt en er 25% meer bomen bij komen. Dit is voor de binnenstad als geheel (nu gemiddeld 10°C warmer dan in de rest van de stad) een grote vooruitgang.
Deel van de transformeerbare ruimte kan benut worden om de toename van het aantal fietsers te faciliteren. Concreet betekent dit ruimte voor bredere fietspaden (en bredere voetpaden). Ook nieuwe vormen van mobiliteit (e-step, e-bike, e-bezorgdiensten, etc.) die sneller gaan dan een fiets, maar langzamer dan een auto kunnen een eigen plek krijgen op de boulevard.