Armlastige RET geholpen bij het autootje pesten

27 October 2023, 19:05 uur
Politiek
mainImage
Rick Keus/RET

De zwakke financiële positie van de RET – met de verwachting van een tekort van 30 miljoen tot 2030 per jaar – moet bijgesteld kunnen worden met het autoluwer maken van de stad, met name in het centrum. Dit is een van de suggesties van de verkenner en de ambtenaren die meeschreven aan het herstelplan. Hoe moeilijker het wordt om per auto deel te nemen aan het uitgaansleven in de stad (dan wel inkopen te doen of naar de markt te gaan) hoe sneller de RET weer enigszins boven Jan is. In dat kader wordt ook een effectievere P+R-strategie ter ontwikkeling voorgesteld.

Of de coalitiepartijen Leefbaar en Denk de aangekondigde maatregelen steunen moet nog worden afgewacht. D66 zal er graag mee instemmen en de VVD voert eigenlijk al anderhalf jaar het verkeersbeleid uit dat GroenLinks tussen 2018 en 2022 voorkookte. Binnen de oppositie zal er ook weinig tegenstand zijn: hoe eerder de auto een verboden stadsvervoermiddel is, hoe harder Volt, GroenLinks, de Partij voor de Dieren, PvdA, BIJ1 en de SP lachen. Ter compensatie van de oudere Rotterdammer, die het centrum van de stad alleen met de auto kan bereiken, is dat in het herstelplan voor de RET wel een veiliger OV is meegenomen. Binnen het toezichtmodel bij de tram lijkt er ruimte voor verbetering. Nog voor de zomer van 2024 moet er een nieuw plan liggen.

Ook de verstedelijking in Rotterdam zal ook in de toekomst bijdragen aan een sterker OV. Dit in samenhang met de doorvoering van het Plan Toekomstvas Tramnet (PTT) waardoor in aanloop naar 2030 meer reizigerskilometers zullen worden gerealiseerd. Sinds de coronacrisis zijn te veel busreizigers niet teruggekeerd en is het aanbod afgeschaald. Die tijdelijke afschaling wordt permanent gemaakt. En ook moet de RET beter gebruik gaan maken van data bij het onderzoek en ontwikkelen van producten en vervoersplannen.

In de reparatieplannen zijn opgenomen Hoogwaardig Openbaar Vervoer Maastunnel, frequentieverhoging Oude Lijn en de HOV Zuidplein – Kralingse Zoom via de nieuwe stadbrug.