Automatische klachtenmachine benadeelt luchthaven Rotterdam

22 January 2022, 16:30 uur
Politiek
mainImage
Rotterdam Branding Toolkit - Eric Fecken

Omwonenden in de omgeving van luchthaven Schiphol kunnen overlast van vliegverkeer melden bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (www.bezoekbas.nl). De site verwerkt deze meldingen vervolgens in rapportages aan diverse instanties. Er blijkt echter ook een manier te bestaan om naar BAS zogenaamde "klachten" te sturen die niet daadwerkelijk zijn ervaren. Leefbaar Rotterdam is daarover ingeseind en wil nu hom of kuit in relatie tot Rotterdam The Hague Airport en weten welke rol de gemeente heeft ‘’in het zuiver houden van onderzoeksdata’’ over dit onderwerp.

‘’Via een website (overmijndak.ov.nu) kunnen omwonenden een account aanmaken dat vervolgens automatisch iedere dag in hun naam een melding naar BAS stuurt met klachten’’, weet raadslid Van Drunen, die vindt dat de geloofwaardigheid van klachtenrapportages hiermee volledig onderuit gaat.

Er is van de kant van GroenLinks in Rotterdam veel kritiek op de vliegbewegingen boven Rotterdam en nu in verkiezingstijd is de verweachting dat ook het CDA en D66 hun stabilisatiestandpunten ongetwijfeld weer zullen herhalen en de vraag is dan in hoeverre al die zienswijzen mogelijk worden beïnvloed dan verkeerde data.