Ook op de Wilhelminapier is binnenkort geen plaats meer van stilstaande auto’s. Vanwege de bouw van Chicago gaat het parkeerterrein dicht. Daarna ook niet meer open. De VVD-verkeerswethouder beroept zich daarbij op de geschiedenis toen het oude Masterplan Kop van Zuid werd samengesteld: dat was het begin van de verschuiving van straat parkeren naar parkeren in gebouwde voorzieningen.
De auto’s moeten de bestaande parkeergarages in. Volgens wethouder Karremans zijn er genoeg. Weliswaar niet op de Wilhelminakade, maar wel op loopafstand tot de pier, zoals aan de Laan op Zuid en tijdelijk aan de Tillemakade en de Posthumalaan. In dat geval moet men wel goed ter been zijn.
Voor wie dat niet is, komen er zegge en schrijve twee invalidenparkeerplekken op de Wilhelminakade. Maar daar moet nog wel naar worden gezocht, zeggen zijn ambtenaren. En als ze gevonden zijn zullen in no time ook weer verdwijnen. De Wilhelminapier is ‘zeer hoogstedelijk gebied’ en daar moet men fietsen en wandelen van dit stadsbestuur. Alleen de hulpdiensten mogen bij hoge nood op het trottoir parkeren. Ook de iets te hoge onderhoudsbusjes, die niet in de parkeergarages passen. Daarvoor is wel een vergunning noodzakelijk, die via de ingewikkelde lokettenrace te verkrijgen is.
De autozuinigheid geldt ook voor taxi’s in het cruisegebied. Om overlast van taxivervoer te voorkomen zijn afspraken gemaakt over het aantal taxi’s dat tegelijkertijd bij de cruiseport aanwezig mag zijn (maximaal 7 stuks).
De bewoners van het gebied zijn buitengewoon ontstemd over de maatregelen en zeggen niet tot nauwelijks enige inspraak te hebben gehad. De verkeersambtenaren van Karremans ontkennen dit bij hoog en laag. Volgens hen heeft milieuwethouder Zeegers wel degelijk op tijd uitleg gegeven.