Bewoners Bergweg willen óók een 30 km snelheid

23 July 2024, 01:42 uur
Politiek
mainImage
Bergweg

De Bergweg staat niet op de lijst van 115 onveilige straten waar in het kader van het onlangs gepresenteerde Verkeerscirculatieplan een snelheidslimiet van 30 km per uur wordt ingevoerd. Een onbegrijpelijk besluit vinden de bewoners van de ooit zo sjieke hoofdstraat van het ouwe Noorden waar Nelie Kroes haar jeugd doorbracht. Gek ook zeggen ze, omdat het voormalige stadsbestuur met GroenLinks aan de verkeersknoppen de Bergweg juist omschreef als een van de gevaarlijkste doorgangsroutes in de stad.

De Bergwegbewoners zouden een herziening van het besluit buitengewoon op prijs stellen en zien ten aanzien van een gewenst 30 kilometertraject ook geen problemen met de tram. Uit waarnemingen van bewoners en eigen berekeningen blijkt dat de tram op dit traject geen 50 km per uur rijdt of hoeft te rijden. De snelheid wordt beperkt door het aantal haltes en het overige verkeer.

Daarnaast zijn obstakels zoals verkeersdrempels volgens de recente landelijke richtlijnen voor een 30 km ontsluitingsweg geen noodzaak meer. De Bergweg kan dus ook met een mindere snelheid toegankelijk blijven tijdens calamiteiten.

Bij hun argumenten betrekken de voorstanders van een 30 km-snelheid ook de verkeersnormen in relatie tot de huidige 50 km. Geen vrijliggende fietspaden, geparkeerde auto’s links en rechts, laden en lossen, talloze kruisingen en onveilige oversteekplaatsen. 

Ook is de Bergweg een van de belangrijkste fietsroutes voor scholieren naar diverse scholen. Bovendien gebruiken verkeersasocialen de weg al jaren met veel lawaai als racebaan.

Pech voor de bewoners is: de naar de regering in Den Haag vertrokken ex-verkeerswethouder Karremans maakte wel altijd (met de fiets) gebruik van de Bergweg, terwijl zijn opvolger Lansink-Bastemeijer daar nooit komt. Raadslid Biljoen (GroenLinks) wel, maar zijn partij maakte tussen 2018 en 2022 zoveel dramatische verkeersfouten dat hij er geen invloed meer op heeft.