Bewoners Karel Doormanhof ergeren zich aan de fietswethouder

4 April 2022, 17:45 uur
Politiek
mainImage
Fietswethouder Bokhove

De bewoners van het Karel Doormanhof hebben het zwaar aan de stok met mobiliteitswethouder Bokhove, die het zonde vindt dat in totaal 300 parkeerplaatsen in het centrum voorbehouden zijn aan een beperkte groep vergunninghouders. Ze wil een efficiëntere en eerlijker verdeling onder alle parkeerdoelgroepen en dus moet iedereen ter plekke fiscaal parkeren.

Maar dat besluit blijft aanhoudend kwaad bloed zetten, ondanks dat Bokhove hiermee de rechten van de bewoners en die van ondernemers gelijk trekt zoals die van toepassing zijn in overige gebieden waar sprake is van betaald parkeren.

‘’Met deze maatregel wilt u 'langparkeerders' weren. Maar hoe moeten wij dit begrijpen? Want bewoners zijn 'langparkeerders'! Betekent dit dan dat bewoners op bepaalde tijdstippen niet meer mogen parkeren in het hof zoals op andere plekken nu al het geval is?’’

Het is een van de vele vragen die de bewoners van het Karel Doormanhof door hun hoofd spookt. Voorbeelden van die bedoelde plekken zijn: de Karel Doormanstraat en de Van Oldenbarneveltstraat? ‘’Is het uw verwachting dat bezoekers hierdoor naar de gemeentelijke garages zullen uit wijken? Wilt u alstublieft dit punt heel goed toelichten?’’, aldus de bewoners, die bang zijn dat zij door de maatregelen opgescheept worden met meer dan alleen toenemende parkeerdrukte in het hof.

‘’Het hof is midden in het centrum gelegen tegenover de in- en uitrit van de Lijnbaangarage. Wanneer het druk is in de binnenstad staat het verkeer vast op alle het hof omgevende straten zoals op de Blaak, de Karel Doormanstraat, de Van Oldenbarneveltstraat, de Mauritsstraat, de Kruiskade, de Aert van Nesstraat en zo verder. Het gebied rondom de parkeergarages onder het Schouwburgplein, de Bijenkorfgarage en de Lijnbaangarage is dan alleen nog met moeite en veel geduld te bereiken. De meeste gebruikers van de parkeerplekken in het hof houden hiermee rekening door de auto rond bepaalde tijden juist te laten staan.’’

En dan volgt de boosheid en de sneer naar de veel besproken fietswethouder: ‘’Het is niet voor elke bewoner mogelijk om te voet, per openbaar vervoer of met de fiets naar het werk te gaan.’’

In de lange brief wordt de wethouder opgeroepen om de moeite te nemen ter plekke gewoon eens te komen kijken.