De verkeersambtenaren van wethouder Karremans zien geen heil in het teruggeven van parkeerplaatsen aan bewoners rond het Karel Doormanhof. Het verzoek van de wijkraad is afgewezen. Daarmee lijkt het oude systeem van ‘belanghebbenden parkeren’ te zijn overleden. De relatief schaarse parkeerplaatsen in het hart van de stad moeten voor iedereen (tegen betaling) beschikbaar zijn.
Ruim vijf jaar geleden is de grote autojacht in het centrum van Rotterdam begonnen toen GroenLinks het in het verkeer voor het zeggen kreeg. Dat kon toen met de dekking van de VVD, die zich met veel fietsbeloftes in 2018 als enige rechtse politieke partij in de coalitie wrong. Nu GroenLinks en de Partij van de Arbeid zijn vervangen door Denk en Leefbaar, die autominded zijn, blijft de VVD de fiets en het wandelen adoreren en wordt het parkeren steeds meer a hell of a job. Ook voor bewoners.
In de jaren '80 was dat nog anders. Toen werden er voor bewoners en bedrijven aparte parkeerplaatsen naast de betaalde parkeerplaatsen voor bezoekers gereserveerd. Dit systeem, parkeren alleen voor vergunninghouders, moest ervoor zorgen dat er voor deze doelgroepen een hoge parkeerplaatsgarantie was. In de jaren '90 werd dit systeem, vanwege een toenemende parkeerdruk, afgebouwd en omgezet in een zogenoemd fiscaal systeem: betaald parkeren in combinatie met parkeervergunningen. Tot op de dag van vandaag vallen nagenoeg alle gereguleerde parkeerplaatsen onder dit fiscale systeem. Alleen in het centrum, in parkeersectoren 1b en 3b, zijn nog enkele hofjes en straten waar de parkeerplaatsen alleen bestemd zijn voor vergunninghouders.
In de Nota ‘Betaald parkeren in Rotterdam’ uit 2019 is afgesproken dat de parkeerplaatsen voor belanghebbenden parkeren in parkeersector 1b en 3b in normale parkeerplaatsen worden omgezet, net als in de rest van Rotterdam. Door het opnemen van deze parkeerplaatsen bij sector 3 kunnen deze parkeerplaatsen worden meegenomen bij de reguliere parkeercontroles, zijn er meer parkeermogelijkheden voor de vergunninghouders in deze sector en worden de kosten voor een parkeervergunning voor hen verlaagd.