De Rotterdammer moet taalvaardiger worden. Daarnaast digitaal taalvaardiger en mediawijs. Ook taalplezier ervaren is van belang om daarmee bovendien 'bewust, kritisch en actief deel te nemen aan de samenleving'. Het zijn de ambities van de Bibliotheek Rotterdam, die zich uitbreidt naar 23 locaties.
Hun campagnewoord is geheel in de Rotterdamse coalitielijn (D66, Denk, en het linkse deel van VVD en Leefbaar): het moet ‘inclusiever’. In werkelijkheid: bijspijkeren. De verzelfstandigde Bibliotheek Rotterdam gaat dus een serieuze poging wagen om de taalontwikkeling van de achtergebleven nieuwe Rotterdammer te ontwikkelen. Target: Rotterdammers maken hun bibliotheek en moeten er drempelloos terecht kunnen.
Bibliotheek Rotterdam wil dat de komende periode doen via maatwerk. Ze gaat samen met partners uit de wijk actief op zoek naar de nieuwe doelgroepen om te komen tot een aantrekkelijk en zichtbaar aanbod en daarbij wordt gebruik gemaakt van gastcollectioneurs.
Ook de openingstijden van de Bibliotheek worden anders, namelijk zo ruim mogelijk. De afdeling propaganda van het stadhuis voegt daar aan toe: ‘’dat maakt dat Bibliotheek Rotterdam met een nog fijnmaziger netwerk bij Rotterdammers in de buurt is. Waar mogelijk versterkt Bibliotheek Rotterdam zelfs de impact samen met samenwerkende partners, zoals het onderwijs, voorschoolse voorzieningen, welzijnsorganisaties, culturele organisaties zoals het terugdringen van laaggeletterdheid, het vergroten van inclusiviteit en tolerantie, het terugdringen van eenzaamheid, het vergroten van basis (computer)vaardigheden en het scheppen van gelijke kansen voorjongeren.’’