Raadslid Marvin Biljoen wil van de Rotterdamse luchthaven af en het gebied gebruiken voor groen wonen. Zijn fractie van GroenLinks speurt zodoende aanhoudend naar argumenten die deze doelstelling zouden kunnen bevorderen en een ervan is de uitkomst van het vorige maand verschenen onderzoeksrapport Network Quality and Environment Framework over de netwerkkwaliteitsindicatoren die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gebruikt om het luchtvaartnetwerk in kaart te brengen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de gebruikte indicatoren tekortschieten bij het meten van de brede maatschappelijke impact van luchtvaart, waaronder economische en welzijnsaspecten.
‘’Dit komt’’, zegt Biljoen, ‘’doordat het type reiziger, de rol van klimaat- en milieuschade door de luchtvaart en alternatieve vervoersmiddelen niet zijn opgenomen in de netwerkkwaliteitsanalyse. Het onderzoek gebruikt Schiphol Airport als voorbeeld, maar de conclusies zijn relevant voor de gehele luchtvaartsector.’’
Biljoen: ’’Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat wanneer een indicator werd gebruikt die de directe economische impact en maatschappelijke kosten berekent, 30% van de vluchten vanaf Schiphol Airport geen netto bijdrage leveren aan de Nederlandse maatschappij. 10% van de vluchten zijn eenvoudig vervangbaar door alternatieve vervoermiddelen.’’
GroenLinks vindt het van groot belang dat de brede maatschappelijke impact van luchtvaart duidelijk is en maakt zich grote zorgen over de impact van Rotterdam The Hague Airport en ''dan specifiek op mens en milieu.'' Biljoen stuurde daarover een brief naar milieuwethouder Zeegers (van D66) met de simpele vraag of zij het met hem eens is dat de groei van luchtvaart niet per definitie leidt tot economische groei.