Biljoen wil geen reparatie aan het spoor, 'want dan nemen ze de auto'

25 October 2024, 16:59 uur
Politiek
mainImage
Mister Marvin (Biljoen)

GroenLinks in Rotterdam vindt het vreemd dat er van tijd tot tijd noodzakelijke werkzaamheden zijn aan het spoor. Ook dat er geen extra spoor is om de malheur op te vangen die door deze werkzaamheden veroorzaakt worden en wat raadslid Marvin Biljoen helemaal raar vindt is dat de reizigers dan teleurgesteld de auto nemen. Dat ziet hij als een doodzonde. En dus schrijft hij op boze toon aan verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer: ‘’ Reizigers die de auto pakken in plaats van het openbaar vervoer is wat ons betreft een onwenselijke ontwikkeling die haaks staat op de duurzaamheidsambities van onze stad.’’

Het was afgelopen week een drukte van jewelste in de metro tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Holland Spoor met vooral een forse stremming nabij Delft. Forenzen werden geconfronteerd met lange wachttijden en overvolle metrostellen. Gevolg: proppen, duwen en ergernis, waarna de volgende dag de uitwijk naar de auto snel was gemaakt. Dat gaat nog duren tot en met 3 november. In deze periode rijden er geen treinen op dit traject en het advies van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is om gebruik te maken van de Randstadrail. En geen auto.

‘’Hoe voorkomen we dit’’, vraagt Biljoen en hij geeft zelf het antwoord: ‘’Door ook in tijden van verstoringen en werkzaamheden het openbaar vervoer aantrekkelijk te houden.’’

Hoe? GroenLinks heeft zonder oplossingen en suggesties een elftal vragen ingediend bij Lansink-Bastemeijer, die de extra railsen ook niet uit z’n mouw kan schudden. De enige ergernis die hij bij Biljoen kan wegnemen is er wellicht voor te zorgen dat de reizigers voortaan sneller en accurater van de spoorwerkzaamheden op de hoogte worden gebracht. Nu was het knudde. Dat gold trouwens ook voor het NS-vervoerbewijs dat pas volledig geldig bleek op de metrolijn na bijbetaling.