Vrijwel alle ondernemers van de Nieuwe Binnenweg zijn tegen het voorgenomen besluit van het stadsbestuur (Leefbaar, VVD, D66 en Denk) om tramlijn 4 nog verder in te korten in 2026. Dat schrijven ze in een lange protestbrief aan verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer, die door honderd winkeliers is ondertekend. Wat hen het meest verontrust is dat het beloofde alternatief - zoals opgenomen in het Plan Toekomstvast Tramnet (PTT) - volledig uitblijft.
‘’Tramlijn 4 is veel meer dan een vervoermiddel. Het is een vitale ader die bewoners, scholieren, ouderen, mensen met een beperking en forenzen verbindt met werk, onderwijs, zorg en het stadscentrum. Voor onze ondernemers is de lijn essentieel voor de bereikbaarheid van winkels, horecazaken en diensten. Het wegvallen van deze verbinding treft niet alleen onze klandizie, maar ook het sociale en economische weefsel van de wijk.’’
Het aangekondigde vervoersplan 2026 dreigt ertoe te leiden dat de Nieuwe Binnenweg volledig verstoken raakt van openbaar vervoer. Geen tram, geen bus, niets. Een alternatief ontbreekt. De afstand tot het dichtstbijzijnde metrostation bedraagt 800 meter, wat voor veel wijkbewoners, waaronder ouderen en mensen met mobiliteitsbeperkingen, onhaalbaar is.
‘’Wat dit extra schrijnend maakt’’, aldus de briefschrijvers, ‘’is dat in het PTT expliciet een vervangende verbinding richting Spangen is opgenomen. Die toezegging blijkt nu echter niet te worden nagekomen. Uit recente uitlatingen van de wethouder begrijpen wij dat hij niet langer voornemens is deze belofte gestand te doen. Dat is voor ons onbegrijpelijk en ondermijnt het vertrouwen in het gemeentelijk beleid.’’
Volgens de winkeliers zijn de economische gevolgen al voelbaar. Sinds de tijdelijke onderbreking van tramlijn 4 als gevolg van werkzaamheden van Eneco, zien zij omzetdalingen tussen de 15 en 30 procent. De tijdelijke terugkeer van de tram richting Marconiplein tijdens metrowerkzaamheden leidde daarentegen onmiddellijk tot hogere bezoekersaantallen en omzet. ‘’Dat benadrukt het belang en potentieel van deze OV-verbinding’’, laten ze weten.
Handhaven
VVD-wethouder Lansink-Bastemeijer, die de portefeuille verkeer overnam van zijn voorganger en partijgenoot Vincent Karremans, die op zijn beurt de verkeersellende in Rotterdam erfde van GroenLinks-coryfee Judit Bokhove, noemt onveiligheid op de Nieuwe Binnenweg als reden om de tram te schrappen. ‘’We erkennen dat het verkeer op sommige plekken veiliger kan, vooral voor fietsers’’, luidt het antwoord van de winkeliers. ‘’Maar het opheffen van de tram helpt daar niet bij. In steden als Basel worden rubbers in de tramrails gebruikt om fietsen veiliger te maken – dat soort oplossingen zijn hier ook mogelijk. Wat vooral nodig is, is dat de gemeente stevig handhaaft op foutparkeren, snelheid en ander gevaarlijk gedrag. Dáár ligt de sleutel, niet bij het schrappen van een belangrijke OV-verbinding.’’
Verstrekkende gevolgen
De gezamenlijke winkeliers doen een dringend beroep op het gezonde verstand van het (voor het oog) rechtse stadsbestuur van Rotterdam om:
1. Het besluit tot het permanent inkorten van tramlijn 4 te heroverwegen en in 2026 weer te laten rijden richting Marconiplein;
2. In gesprek te gaan met bewoners en ondernemers vóórdat onomkeerbare keuzes worden gemaakt;
3. Volledige transparantie te geven over de gemaakte afwegingen, planning en beloofde alternatieven voor de Nieuwe Binnenweg.
Hieronder Nieuwe Binnenweg van voor 1940: