De ervaren overlast van vliegveld Zestienhoven is in een jaar tijd verdubbeld: van 21.000 meldingen in het tweede kwartaal van 2022 naar 41.000 meldingen in dezelfde drie maanden van 2023. Het aantal melders steeg met liefst 70 procent.
Dit blijkt uit de tweede kwartaalrapportage over de geluidsoverlast van Rotterdam Airport die deze week werd gepubliceerd door omgevingsdienst DCMR. "We dachten dat 2022 al zo enorm was. We hadden nog nooit zulke cijfers gezien. De mensen in de wijken rond het vliegveld krijgen het steeds zwaarder te verduren", reageert Alfred Blokhuizen, de voorzitter van de Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast.
Als deze trend zich voortzet, voorziet hij, zal het aantal meldingen dit jaar oplopen naar 200.000. De stijging houdt volgens de BTV gelijke tred met het groeiende aantal steeds grotere vliegtuigen op het Rotterdamse vliegveld. Blokhuizen: ‘’Verder wijken vliegtuigen vaker af van de afgesproken routes, vliegen vaker laag en, ook al tegen de afspraken in, over dichtbevolkte gebieden. Zeer regelmatig zien we dat vliegtuigen de bocht afsnijden, mogelijk om geld te besparen.’’
Kortgeleden verscheen ook een rapport over fijnstof in de omgeving van Schiebroek. ‘’Daaruit blijkt dat er momenten zijn waarop 35 procent van alle fijnstof afkomstig is van het vliegveld, nota bene gemeten op een kilometer afstand van de startbaan’’, zegt Blokhuizen. ‘’Voordat zo'n piek verdwenen is, is een kwartier verstreken.’’
In politiek Rotterdam wordt luchthaven Zestienhoven bestreden door met name GroenLinks en de Partij voor de Dieren. Zij zouden niets liever zijn dan dat complex zou worden omgetoverd naar een groene woonwijk.