Busbaan Maastunnel: cadeau VVD aan GroenLinks

6 March 2024, 17:15 uur
Politiek
mainImage
Rechtsboven: Judith Bokhove, ex-verkeerswethouder (GL)

Er gaat binnen afzienbare tijd een snelbus door de Maastunnel. Het is de droomwens van het Rotterdamse GroenLinks, dat vier jaar lang tot 2022 in het verkeer de lakens uitdeelde en de stad daarna voor de auto nagenoeg afsloot. Met de komst van de snelle bus krijgt de auto in de Maastunnel hetzelfde lot als eerder op de Pleinweg en ’s Gravendijkwal: ze gaat de file in. Nu is dat ook al het geval. Dat is om vast te wennen. 

Met enig gevoel voor humor laten de verkeersambtenaren van Karremans (VVD) aan de vooravond van het voor auto's  dramascenario het volgende weten: ‘’We merken dat de werkzaamheden aan de Maastunneltraverse veel hinder en overlast veroorzaken voor de omwonenden en weggebruikers. Van tevoren hebben we omwonenden geïnformeerd, de werkzaamheden met borden aangekondigd en berichten via social media en navigatieapps gestuurd. Ook proberen we het verkeer zo goed mogelijk om te leiden met zo min mogelijk hinder voor de leefomgeving en te allen tijde toegankelijkheid voor nood-en hulpdiensten. Omdat we merken dat de impact op het verkeer erg groot is hebben we de maatregelen uitgebreid.’’

En zo staat Rotterdam al sinds 2018 – het jaar waarin Judith Bokhove van GroenLinks verkeerswethouder werd van Rotterdam en nu vanuit haar residentie in het Park in Rotterdam toeziet hoe zwaar de gevolgen zijn voor de niet fietsende Rotterdammer – al bijna zes jaar volledig vast, waardoor ouders en familieleden die aan het einde van de dag hun zieke kind in het Erasmus MC willen bezoeken voortdurend in de stress schieten. De Jongeren Ouderen Unie (JOU) in Rotterdam (voorheen 50Plus) is de enige partij die zich tegen deze asociale ontwikkeling verzet. 

Vanaf 8 april rijdt HOV-bus 44 de nieuwe route.