CDA: help lokale winkelier met Rotterdamse webshop

8 January 2020, 16:19 uur
Politiek
mainImage
Rotterdam Branding Toolkit - Iris van den Broek

De Rotterdamse fractie van het CDA wil met een Rotterdamse webshop de lokale middenstand helpen in de concurrentie tegen grote (web)winkels en winkelketens als Bol.com, Amazon en Zara. Naar Gronings voorbeeld vraagt het CDA aan het stadsbestuur te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor een dergelijk platform.

''Ze (grote webwinkels, red.) gebruiken op grote schaal algoritmes en big data analyses om consumenten te verleiden hun producten te kopen. Dit nekt de kleine, lokale, en innovatie Rotterdamse ondernemers en winkeliers. Zij kunnen nou eenmaal niet 12 uur per dag, 7 dagen in de week in de weer zijn, en ze hebben al helemaal niet de middelen om data analyse en algoritmes in te zetten om de Rotterdammers hun producten als eerste te laten zien. 

Volgens de christendemocraten hebben D66, Leefbaar en DENK de Rotterdamse winkelier in een lastige positie gebracht: ''Met hun initiatiefvoorstel ‘modernisering winkeltijden op zon- en feestdagen’ hebben D66, Leefbaar Rotterdam en Denk de Rotterdamse kleine ondernemers in een positie gedwongen die niet meer vol te houden is. Met als gevolg: een eenzijdig winkelaanbod van grote, internationale ketens''.

Wat het CDA betreft is er met name in de opstartfase een goede rol voor de gemeente weggelegd: ''Voor opschaling is eerst een start nodig en dáár kan de gemeente de helpende hand bieden. Daarom zou het CDA Rotterdam graag zien dat de gemeente een dergelijk initiatief gaan ondersteunen en faciliteren door het beschikbaar stellen van data, algoritmen en eventueel een startsubsidie, waardoor de Rotterdammers hun weg gaan vinden naar de lokale webshop, en de webshop hierdoor een succes gaat worden.''