Claes de Vrieselaan: 48 parkeerplekken minder

12 July 2023, 06:15 uur
Politiek
mainImage
Google Maps

Wethouder Karremans gaat de herinrichting van de Claes de Vrieselaan verder uitwerken met de brede, ecologische, groene middenberm. De bestaande bomen krijgen daardoor meer ruimte en kunnen tot volle wasdom komen. Ook worden er nieuwe bomen toegevoegd. Dat betekent dat het alternatieve plan met een brede stoep van de baan is.

De brede middenberm functioneert volgens Karremans niet alleen als een mogelijkheid om te recreëren voor bewoners, maar wordt ook gebruikt als mooie doorgaande wandelroute die de belangrijke stadsstraten in de wijk verbindt: Middellandstraat, Mathenesserlaan, Nieuwe Binnenweg en het Tuschinskipark. De middenberm versmallen zou daaraan te veel afbreuk doen en weegt in zijn ogen niet op tegen de voordelen.

De herinrichting kost parkeerplaatsen, in het geval van het ontwerp met de brede middenberm zijn dat er 48. Dat is ambitieus, zegt de groene VVD-wethouder, maar wel mogelijk, omdat er nu relatief veel parkeerplaatsen zijn. In het ontwerp met een brede stoep zouden overigens 62 parkeerplaatsen zijn verdwenen.

Nog een staaltje binnen de D66-VVD-romance in Rotterdam: in de brede middenberm kan fietsparkeren (fietstrommels en fietsnietjes) goed worden gecombineerd met vergroening en verblijven. ‘’De fietsen zijn daar goed te bereiken en zijn geen obstructie voor de wandelaars’’.