Omdat bij de ontwikkeling van de Oostflank ook deelmobiliteit zal worden gefaciliteerd, lijkt het D66 in Rotterdam een goede zaak dat er ook knooppunten worden gerealiseerd met mobiliteitshubs die goed aansluiten op het OV. Dat is vooral goed voor de studenten.
Door de toekomstige nieuwe stadsbrug tussen De Esch en De Veranda wordt de bereikbaarheid van de Erasmus Universiteit en de Hogeschool Rotterdam al behoorlijk verbeterd, maar dat kan nog beter, vindt raadslid De Haan. Hij prijst daarom Mobility-as-a-Service (MaaS) aan in een ondersteunende rol bij de overgang tussen OV en deelvervoer.
Er wordt maandelijks 26.000 keer een deelfiets en 400.000 keer een deelscooter in Rotterdam verhuurd en het aantal (elektrische) deelauto’s is de afgelopen twee jaar bijna verdubbeld. Als straks op de Oostflank 3000 studentenwoningen worden gerealiseerd, verdient die deelmobiliteit dus een forse stimulans, aldus D66.
De gemeenteraad is akkoord met deze duurzame manier om van A naar B te komen. Ze gaf verkeerswethouder Karremans de opdracht om in gesprek gaan met Rotterdamse OV-aanbieders en aanbieders van deelvervoer (fiets, e-bike, scooter en kleine elektrische auto's), om in de Oostflank knooppunten te selecteren op centrale locaties waar de overgang tussen OV en deelvervoer geoptimaliseerd kan worden.