Het Rotterdams raadslid Ingrid van Wifferen – routinier, en doorgaans weloverwogen de rust zelve – volgt nu ook de paniekroute van D66 door te checken of het stadsbestuur van Rotterdam wel aandacht heeft voor de constructies van de Maastunnel en de metrotunnel onder de Nieuwe Maas in tijden van klimaatverandering. Worden ze wel periodiek door experts gecontroleerd, vraagt ze zich af.
Haar onrust werd - zegt ze - aangewakkerd door een NOS-reportage waarin Wout Broere, hoogleraar ondergronds bouwen aan de TU Delft, zich zorgen zei te maken over de roestgevoeligheid van sommige tunnels. ‘’Dit kan voor onveilige situaties zorgen en leiden tot sluiting van de tunnel en/of weg die hierop ligt, zoals vorige maand gebeurde bij de Prinses Margriettunnel op de A7 tussen Sneek en Joure’’, aldus Van Wifferen.
Ze heeft wethouder Karremans dus hals over kop gevraagd die zorgen van Broere en eventuele andere experts serieus te nemen, ‘’om zo de veiligheid van de tunnels en wegen in onze stad te garanderen. Want in het kader van klimaatverandering is dit in de ogen van D66 des te belangrijker, gezien een hoge waterstand bijdraagt aan de roestvorming en daarmee de onveiligheid van bruggen gebouwd met de oude constructie.’’