Het autoluwer maken van de stad is vooral bedoeld om fietsers te pleasen. Deels ook om een einde te maken aan het avondgejakker van patserauto’s. Daarom was het vreemd dat GroenLinks en PvdA geen steun gaven aan het voorstel van D66-raadslid Ingrid van Wifferen om in het vervolg goed te letten op de besteding van het Autoluw-fonds. Volgens haar liet dat te wensen over. ‘’In de praktijk wordt het fonds breed ingezet voor projecten die slechts zijdelings bijdragen aan een autoluwe stad’’, zei ze.
Alle coalitiepartijen waren het met haar eens. De Jongere Ouderen Unie van Ellen Verkoelen logischerwijs niet, want het autoluw maken van de stad is een inbreuk op de mobiliteit van senioren in het algemeen en zeker van senioren die slecht ter been zijn. In het centrum is er een groot gebrek aan invalideparkeerplaatsen. Typerend in dat verband is dat er rond het stadhuis wel méér oplaadplekken voor elektrische auto’s zijn toegevoegd.
Niettemin besloot de gemeenteraad dat wethouder Lansink-Bastemeijer, die – net als zijn voorganger Karremans van de VVD – een pijnlijk verkeersbeleid van GroenLinks* heeft geërfd, niet alleen voor meer transparantie moet zorgen bij het uitgeven van de fondsgelden maar die ook alleen daadwerkelijk moet gaan gebruiken conform de naam van het fond: het autoluwer maken van de stad. En nergens anders voor.
GroenLinks en PvdA waren – het is verkiezingstijd - tegen om tegen te zijn.
* Het verkeersbeleid van verkeerswethouder Judith Bokhove (2018-2022) heeft ertoe geleid dat Rotterdam op primetime muurvast zit en dat men – komende van buiten Rotterdam – tegen een muur aanloopt. Ziekenhuizen zijn op die tijdstippen nauwelijks bereikbaar. De enige politieke partij die dit in de gaten heeft is de Jongere Ouderen Unie.