Rotterdamse ondernemers die met pijn en moeite een gedateerde vrachtwagen hebben die niet voldoet aan de eisen van de nieuwe zero-emissiezone – en dat is een meer dan alleen het centrum van de stad – wacht een boete als zij toch het gebied binnenrijden. De boete is 120 euro voor eigenaren van een bestelauto en 310 euro voor eigenaren van een vrachtauto.
De zone geldt voor alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s die spullen vervoeren, voor bijvoorbeeld winkels, kantoren of bouwplaatsen. Maar ook voor bedrijven die diensten leveren, zoals monteurs, schilders en (pakket)-bezorgers. Particuliere eigenaren van een bestel- of vrachtauto komen in aanmerking voor een ontheffing, maar daar moet men wel zwaar examen voor doen.
Het is een verkeersmaatregel en dus is de VVD, die in Rotterdam deze portefeuille erfde van GroenLinks*, verantwoordelijk voor het besluit.
De gemeente voerde – samen met nog zestien andere gemeentes - de ZE-zone in op 1 januari 2025. Daarmee weert Rotterdam de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s in een groot deel van de stad. De komende jaren worden de toegangseisen van de ZE-zone verder aangescherpt. In 2030 moeten alle bestel- en vrachtauto’s in de zone zonder uitstoot van schadelijke stoffen rijden. Dit zorgt – zeggen de voorstanders – voor een schonere lucht in de stad en zo draagt Rotterdam bij aan het terugdringen van de klimaatverandering.
* Drie van de vier coalitiepartijen in Rotterdam - VVD, Leefbaar en Denk – willen deze drastische maatregelen diep in hun hart niet eens, maar hebben op weg naar een coalitiemodel D66 op vrijwel alle verkeersfronten gelijk gegeven.