De fiets wordt een Rotterdamse obsessie

10 July 2024, 07:05 uur
Politiek
mainImage
ANP

Links Rotterdam (vooral GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren en D66) blijft de fiets en bakfiets promoten. Er gaat geen gemeenteraadsvergadering voorbij zonder ingesproken affiches. Zelfs als ouderen en mindervaliden op het zadel moeten worden gehesen vinden ze dat heel normaal.*

Leefbaar Rotterdam en Denk hebben om die reden binnen het huidige coalitieakkoord verplicht ja moeten zeggen tegen 3,6 miljoen euro voor het aanleggen van fietspaden, fietspadverlichting en verbeteringen in het recreatieve knooppuntennetwerk.

De VVD deed volop mee en dat zal onder hun nieuwe verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer niet veel anders zijn. Ondanks dat hij een echtgenoot heeft die auto rijdt en elke avond met de stoom uit z’n oren thuiskomt omdat hij wéér in een file heeft gestaan. Hij is dan gedupeerde van het in 2018 door GroenLinks-verkeerswethouder Bokhove geactiveerde autootje-pesten, waaraan D66 maar wat graag heeft meegewerkt en ook nu weer met de motie ‘Fietsers First II’ continueert. Maar ook de VVD heeft geen schone handen. 

Hoe oudere mensen, mindervaliden en invaliden de stad moeten bereiken en daar met minimale mogelijkheden kunnen parkeren, ''zal hun worst zijn'' hoort men maar wat vaak in kringen van de Jongere Ouderen Unie, de enige politieke partij die daar oog voor heeft. Ook de onbereikbaarheid van de stadsziekenhuizen (Erasmus MC, Ikazia en Rijndam) voor bezoekers wordt door vrijwel alle andere politieke partijen als ‘gezeur’ beschouwd. 

Er is in Rotterdam wel ruim vijf miljoen euro geraamd voor het verbeteren van de kwaliteit, frequentie en aantrekkelijkheid van de busroutes via de Maastunnel en de Van Brienenoordbrugcorridor. Maar dan moet snelheidsbuslijn 44 wel snel worden gereset, want de populariteit valt bitter tegen.

Blij is men in de volledige politieke breedte wel met de 30 km-norm. De maximumsnelheid wordt in 115 straten verlaagd van 50 naar 30. Maar dat kost vreemd genoeg wel 15 miljoen euro. Dat moet de nieuwe verkeerswethouder toch nog eens uitleggen, vinden de criticasters die op de muntjes letten. Maar D66 vindt dat onbelangrijk. ‘’Rijd je dertig, dan rijd je prettig’’, luidt de slogan van de Democraten, die er blind happy mee zijn. ‘’Heerlijk minder haast, minder ronkende motoren en minder geur van benzine.’’

* De raadsleden Judith Bokhove (GroenLinks) en Ingrid van Wifferen (D66) zijn de fietskanonnen van de Rotterdamse gemeenteraad. Dagblad010 is bereid te bemiddelen zodat de dames een keer de Tourmalet kunnen bedwingen.