Woninghuurders met problemen zoals te hoge huur, achterstallig onderhoud en intimidatie kunnen hun klachten gratis kwijt bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag van de gemeente Rotterdam zelf. Dat is een nieuwe hulppost voor verhuurders, want ze waren in Rotterdam vijftien jaar het onafhankelijke Huurteam gewend. Sinds de switch blijken er de eerste drie maanden slechts zes klachten te zijn gemeld, terwijl het Huurteam in zo’n zelfde periode een moyenne noteerde van zeventig klachten. En het kan natuurlijk niet waar zijn, vindt raadslid Ellen Verkoelen, dat het ineens allemaal koek en ei is tussen huurders en woningverhuurders in Rotterdam.
Reden voor de Rotterdamse fractievoorzitter van de Jongere Ouderen Unie om woningwethouder Zeegers de vraag voor te leggen waarom er eigenlijk in zes prioriteitswijken een einde is gemaakt aan de samenwerking met het Huurteam, bovendien in een tijd dat landelijk juist wordt ingezet op meer huurdersbescherming, onder meer via het geplande landelijke huurregister. ‘’Het schrappen van het Huurteam past niet in die ontwikkeling. Dus moet het helder worden welke afwegingen, kosten en effecten aan dit besluit ten grondslag liggen’’, schrijft ze.
Verkoelen: ‘’In Amsterdam wordt gewerkt met een ‘escalatieladder’, waarbij herstel en dialoog vooropstaan voordat sancties volgen. Rotterdam legt direct boetes op, wat eveneens zorgvuldig onderzoek vereist, aldus deskundigen. De vraag is in hoeverre dit verschilt van de vroegere werkwijze van het Huurteam.’’