Er is geen (nieuw) onderzoek nodig naar de noodstop van de metro op het strandtracé van Hoek van Holland. De wijkraad had dit voorgesteld omdat tijdens een test gebleken was dat de noodremming niet aan een formeel empirisch veiligheidsonderzoek zou voldoen. Men wilde daarom absolute zekerheid via een nieuw onderzoek waarin onder de juiste parameters zou worden aangetoond dat de Hoekselijn-metro altijd ruim voor de overweg Strandweg kan stoppen.
‘’Niet nodig’’, zegt mobiliteitswethouder Vincent Karremans, ‘’want Metro aan Zee is ontworpen en gerealiseerd volgens de aan deze metrolijn gestelde eisen. De overwegen voldoen dus aan de regelgeving. Er zijn al allerlei extra veiligheidsmaatregelen bij overwegen, zoals filebakken, verkeersregeling, valhekwerken en een losgelegen fietspad.’’
Volgens Karremans wordt de metrobestuurder juist geacht te rijden op cabinesignalen, die ontvangen worden vanuit de veiligheidssystemen, waaronder de spoorbeveiliging en de verkeersregelinstallatie. ‘’Deze installaties zijn gebouwd conform ontwerp.’’
Het eisenpakket aan Metro aan Zee kent geen eis dat de metro ‘op zicht’ ruim voor de overweg moet kunnen stoppen. Daarom zijn er geen formele tests uitgevoerd. ‘’Desondanks hebben wij bij het testen gekeken hoe de remweg zou uitpakken bij het inzetten van een noodrem. Daarbij zijn metrobestuurders uitgegaan van twee seconden reactietijd na het uitrijden van de tunnel. Op basis van deze ervaring is gebleken dat de metro tijdig stil kan staan ruim voor de overweg’’, aldus de wethouder.