De RET gaat structureel in de rode cijfers

25 May 2023, 06:35 uur
Politiek
mainImage
Rick Keus/RET

De RET gaat in de rode cijfers. Verkeerswethouder Karremans voorziet zelfs een structureel tekort. De belangrijkste oorzaak is de oorlog in Oekraïne. Het heeft geleid tot fors gestegen energiekosten. En hoewel die nu weer dalen is de verwachting is dat deze aanmerkelijk hoger zullen blijven dan die voor februari 2022. Daarnaast speelt mee dat de personeelskosten in de gehele OV-sector aanmerkelijk gestegen zijn.

Als gevolg van de ernst van de situatie heeft de directie van de RET in samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)  een breed scala aan maatregelen onderzocht onder de naam Toekomstperspectief RET. Maar dat is – politieke partijen als 50Plus en de Partij voor de Dieren vinden dit een drogreden - geheim vanwege concurrentiegevoelige informatie.

Het openbaar vervoer met de RET heeft in de periode 2010 – 2019 eerst wel een forse groei meegemaakt. Het aantal reizigerskilometers steeg toen met circa 5% per jaar gemiddeld. Corona bracht roet in het eten (-18%). Grootste oorzaak: het toegenomen aantal thuiswerkende mensen, minder reizen vanuit de OV-studentenkaart en een overstap naar andere vervoerswijze op korte afstand (de fiets). Gedurende de laatste drie jaar is het OV hiervoor gecompenseerd door Rijks- en MRDH-steunmaatregelen, maar die rijkssteun loopt aan het einde van dit jaar af.

De gemeente Rotterdam  is 99% aandeelhouder van de RET nv, de MRDH bezit het resterende aandeel zonder financieel component. De infrastructuur van de metro en tram zijn ondergebracht in een aparte bv, hiervan is de gemeente 100% aandeelhouder en daarmee eigenaar.