Drie maanden geen fossiele diesel op luchthaven Rotterdam

11 May 2022, 17:45 uur
Politiek
mainImage
Minister Harbers

De luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is vandaag gestart met een pilot voor duurzame diesel en weert vanaf nu alle fossiele diesel op de gehele luchthaven. De emissievrije maatregel werd gevierd in het bijzijn van Mark Harbers, de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Dat gebeurde door een speciaal brandweervoertuig, de zogeheten crashtender, te tanken met de duurzame diesel GoodFuels HVO100.

Deze duurzame diesel is vervaardigd op basis van waterstof behandelde plantaardige en dierlijke afval- en reststromen. Het wordt op kunstmatige wijze geproduceerd zonder gebruik te maken van fossiele grondstoffen. Het grootste voordeel van het gebruik van HVO100 brandstof is de CO2 reductie tot maar liefst 89% in vergelijking met gewone dieselolie. Daarnaast vermindert het ook de uitstoot van overige emissies zoals stikstof met 9% en fijnstof met 33%, wat bijdraagt aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit.

Ron Louwerse, de baas van Rotterdam The Hague Airport: ''Deze ontwikkeling past goed bij onze rol als proeftuin voor innovatie. Het gaat om een pilot van drie maanden. We willen in die periode gecontroleerd alle verschillende voertuigen op een luchthaven testen. Als de pilot succesvol verloopt, maakt dit het ook voor andere luchthavens eenvoudiger om deze diesel te implementeren”. 

RTHA heeft zich gecommitteerd om zich maximaal in te spannen voor het reduceren van grondgebonden emissies met als doel om in 2030 geen emissies meer uit te stoten. Waar mogelijk worden alle voortuigen vervangen door bijvoorbeeld elektrische voertuigen en in de toekomst wellicht waterstofvoertuigen.

Alleen in Finland en enkele luchthavens in Zweden is HVO100 al de norm. De fossielvrije HVO100 brandstof wordt geleverd door Schouten Olie als distributeur van GoodFuels Road & Rail Nederland. Mocht de pilot succesvol zijn, dan is de luchthaven voornemens om niet meer terug te keren naar fossiele diesel.