Het Droogleever Fortuynplein, dat ter hoogte van de Maastunnel en de ’s Gravendijkwal oost met west in Rotterdam verbindt, zal in de toekomst wandel- en fietsvriendelijker worden gemaakt. Maar óók beter worden afgestemd op de Parkhaven, waar volgend jaar een begin wordt gemaakt met de voorbereidingen op de geplande en omstreden woningbouw. Belangrijkste idee voor wijziging is dat de Westzeedijk groener moet worden. Bovendien wil men komen tot de inrichting van een parkje vanaf het Parksluizencomplex.
De bouwstenen voor de wijzigingen worden aangedragen op verzoek van (nota bene) de VVD, maar dat komt voornamelijk omdat de liberalen het woningbouwproject aan de Parkhaven zonder verdere protesten willen laten verlopen. Dat is ook de reden dat de veel besproken GroenLinkse éénbaansroutes op de Pleinweg en ’s Gravendijkwal door de huidige coalitie zijn gehandhaafd.
Leefbaar en Denk wilden op beide doorgangswegen wel en zelfs graag ‘’van de stinkfiles af’’, maar D66 niet. De democraten werden hierin tijdens de coalitiebesprekingen gesteund door de VVD, die in de komende jaren op weg naar de realisatie van de woningbouw aan de Parkhaven niet zit te wachten op een milieublokkade.
Het Droogleever Fortuynplein – niet het meest overzichtelijke verkeersplein van Rotterdam – krijgt binnen de nieuwe plannen mogelijk ook een betere fietsvoorziening aan de Puntegaalstraat. Bovendien ligt het in de bedoeling dat deze straat alléén bij het open zijn van één van de bruggen gebruikt mag worden door auto’s. En verder zal de noordelijke brug – het dichtst bij de Coolhaven – aangepast worden aan de behoefte van wandelaars, terwijl de zuidelijke voor deze verkeersdeelnemers wordt gesloten. De geopperde nieuwe fietstunnel tussen de Parkhaven en de Coolhaven lijkt te duur.