Duur nachtlevenonderzoek in Rotterdam: ouwe wijn, nieuwe zakken

6 December 2024, 16:15 uur
Politiek
mainImage
Pat Smith (Facebook)

Dure onderzoeken binnen een bestaande begroting van 800.000 euro hebben vastgesteld wat velen eerder al logisch vonden, namelijk dat er in Rotterdam erkenning moet komen voor nachtcultuur binnen het cultuurbeleid. Ook de conclusie dat de nacht fysiek toegankelijk moet zijn (met andere woorden: veilig) is niet uniek. Evenmin het tegengaan van discriminatoir deurbeleid. Terwijl het feit dat het OV en de taxi’s zich beter moeten aansluiten bij de upgrading van het nachtleven ook allesbehalve nieuw is.

Nieuw is alleen dat Rotterdam een Nachtdienst gaat lanceren. Dat is een loket binnen de gemeente met vertegenwoordigers van verschillende gemeentelijke diensten en de Rotterdamse nachtraad. Bovendien komt er een Campagne Bruisend Nachtleven om die Nachtdienst te introduceren en verder wordt de Nachtraad erkent als belangrijke stakeholder. Hoeveel die campagne gaat kosten is nog niet bekend.

Cultuurwethouder Kasmi brengt de totstandkoming van de nieuwe nachtcultuur met veel bombarie, maar het is per saldo ouwe koek, die dateert uit de tijd dat Aboutaleb nog geen burgemeester was. Het komt nu allemaal weer een beetje in herstel tot leven, omdat bekend is dat Aboutaleb geen nachtbraker was. Maar zelfs in de tijd van burgemeester Bram Peper was men op het stadhuis al dolenthousiast over een beter nachtleven in Rotterdam. De ouderen die dat destijds hebben gepromoot zijn overigens nu de oudere Rotterdammers, die bij het invallen van de duisternis uit angst niet meer buiten durven.

‘’De nacht verwondert, verbindt, stimuleert ontmoeting en geeft daarnaast (opkomend) talent een podium. Een bruisend nachtleven maakt een stad een fijne plaats om te zijn, te komen en/of te wonen’’, staat er in de brief van cultuurwethouder Kasmi, die N8W8 R’dam vroeg om een Creative Footprint (CFP) te maken door het in Berlijn gevestigde Vibelab om zodoende een juist beeld te krijgen van de wensen voor Rotterdam.

CFP is een onderzoeksproject van VibeLab en PennPraxis, verbonden aan de Universiteit van Pennsylvania. ‘’Zij hebben in Rotterdam de creatieve ruimtes en community’s onderzocht om te bekijken wat de culturele kracht en impact is van het muziek- en nachtleven op de stad’’, aldus Kasmi, die ook met de buidel rammelde voor Friends for Brands, die de campagne ontwikkelt.