Er is nog 1 aanbieder voor de ‘gewone’ fiets over

29 December 2024, 05:55 uur
Politiek
mainImage

GroenLinks is verrast dat Rotterdam vanaf februari 2025 de enige aanbieder van ‘gewone’ niet elektrische deelfietsen voor korte ritten verliest. Raadslid Biljoen vindt dan ook dat die verschraling voorkomen moet worden, want het gebruik van ‘gewone’ fietsen is – zegt hij - gezonder, betaalbaarder, dus  inclusiever en duurzamer dan het gebruik van een fiets met elektrische trapondersteuning.

Wat de consequenties zijn voor de circa 2.300 abonnementhouders van aanbieders die verdwijnen, is vooralsnog onduidelijk. Daarom schreef Biljoen nog net voor de Kerst een brandbrief aan mobiliteitswethouder Lansink, waarin hij hem bovendien opheldering vroeg omtrent het systeem van vergunningen.

Het ‘Wijzigingsbesluit Nadere regels deelmobiliteit’ bevat de criteria en de bijbehorende wegingsfactoren voor deze vergunningen. ‘’Daaruit blijkt’’, schrijft Biljoen, ‘’dat onder andere onderhoud, track record en overlast zwaar meewegen in de aanbesteding. Het feit dat nieuwe aanbieders automatisch een ‘ruim voldoende’ krijgen voor track record, lijkt op het eerste gezicht in hun voordeel te werken. Maar wij vragen ons verder af of de factor overlast even relevant is bij deelfietsen als bij deelscooters: in onze ervaring zijn deelscooters veel vaker hinderlijk geparkeerd dan fietsen.’’

En verder is het hem onduidelijk waarom voertuigplafonds op het huidige niveau worden gehouden. ‘’Wetende dat het aantal verhuringen van de deelfiets de afgelopen jaren met 420% is gestegen, terwijl het aantal fietsen op straat maar met 9% is toegenomen.’’