Frame snapt klachten uit IJsselmonde niet

31 July 2021, 15:07 uur
Politiek
mainImage
Grienderwaard

Frame Vastgoed – beheerder van de ‘110 woningen aan de Noorder Kerkedijk’ zoals het complex aan de Grienderwaard en Ravenswaard officieel heet, snapt niet dat de bewoners klachten hebben over hun service zoals bouwwethouder Kurvers op zijn beurt geen reden ziet om te twijfelen aan de woorden van de directie van Frame Vastgoed, die zich van geen kwaad bewust zegt te zijn. Dat is in het kort de status van het door de SP gesignaleerde probleem rond het complex dat van bewonerszijde is samengevat in een aan de wethouder aangeboden zwartboek.

Frame Vastgoed is volgens raadslid Van Zevenbergen slecht bereikbaar en gaat slecht om met klachten, maar voert wel jaarlijks de maximale huurverhogingen door. Inmiddels mag de meerderheid van de woningen naar SP-maatstaven geen titel sociale huur meer dragen en betalen nieuwe huurders minimaal 850 euro kale huur per maand.

Onacceptabel, vindt Van Zevenbergen. ‘’De huurders voelen zich belazerd en zijn in opstand gekomen. Zij vragen om groot onderhoud, betere klantenservice, een huurverlaging én dat zij weer een echte sociale verhuurder als beheerder krijgen.’’

Frame heeft (naar de wethouder toe) aangegeven dat zij in IJsselmonde in totaal 186 woningen verhuurt over 2 locaties in 6 gebouwen. Daarvan wordt 90% sociaal verhuurd en 10% in de vrije sector op basis van het woningwaarderingsstelsel. Frame wil zoveel mogelijk woningen sociaal blijven verhuren, zegt dat het zich houdt aan de wetgeving en heeft voor de komende huurperiode geen huurstijging aangekondigd. Kurvers schrijft dit aan de SP.

‘’Het staat een verhuurder overigens vrij de huurprijs te bepalen aan de hand van het puntensysteem van het Woningwaarderingsstelsel. Bij voldoende punten kan de verhuurder, na mutatie, de woning naar de vrije sector brengen’’, voegt Kurvers aan die info toe, terwijl hij bovendien is nagegaan hoe Frame omgaat met klachten en meldingen van huurders.

Dat doet het met ‘’een eigen serviceorganisatie waar storingsonderhoud, schoonmaak en beheer is ondergebracht. Meldingen van huurders worden in een systeem geregistreerd en gemonitord op opvolging’’, aldus Kurvers, die wel aantekent dat de rapportages van Frame niet in gemeentelijk bezit zijn.

‘’Frame heeft aangegeven dat zij op werkdagen, iedere dag telefonisch bereikbaar zijn. De servicetelefoon is 24/7 bereikbaar. Ook hebben zij een speciaal e-mailadres voor verhuurmeldingen. De organisatie heeft drie mensen in vaste dienst op de service- en onderhoudsafdeling en één klusjesman/huismeester in vaste dienst die 40 uur op de twee locaties in IJsselmonde aanwezig is. Tevens is er een uitvoerder die alle werkzaamheden op Grienderwaard en Bredenoord coördineert en de eigen schoonmaakdienst heeft zes mensen in vaste dienst.’’