Gaat Karremans lucht geven aan verkeersinfarct in de stad?

28 October 2022, 07:00 uur
Politiek
mainImage

door Jan D. Swart

Het verkeer in Rotterdam gaat de komende tijd veel hinder ondervinden vanwege de bouwopgave die de stad in petto heeft. Sommige projecten krijgen een negatieve impact op de bereikbaarheid en op voorhand vraagt de nieuwe mobiliteitswethouder Karremans (VVD) daarvoor begrip. Zonder overigens de garantie te geven dat vitale gebouwen in de stad daarbij niet langer meer in de knel komen, zoals het Erasmus MC. 

Onder zijn GroenLinkse-voorganger was (en blijft) het grootste ziekenhuis van Nederland voor de bezoekers het kind van de rekening sinds de invoering van het éénbaansverkeer op de ’s Gravendijkwal en de Pleinweg. De VVD is - zegt men intern - langzaam maar zeker zover om die maatregel terug te draaien. De liberalen krijgen daarbij de volle steun van de autopartijen Leefbaar en Denk – alleen coalitiepartner D66 trapt nog altijd zwaar op de rem.

Met de start van de werkzaamheden aan het Vasteland-Westzeedijk heeft die halsstarrigheid inmiddels al een extra negatieve lading gekregen en dat komt Karremans slecht uit, want hij moet straks zelfs de Maastunnel tijdelijk sluiten. Verder ook de verkeerslichten op de Groene Kruisweg laten vervangen en de werkzaamheden starten aan de Roseknoop en het Hofplein. Daar passen geen opstoppingen en files bij op de twee vitale aanrijroutes naar de twee belangrijke Rotterdamse ziekenhuizen: Erasmus en Ikazia. D66 moet dus binnen het coalitieakkoord humanitair overstag. 

Naast de ingrepen in de gemeentelijke infrastructuur staan in de regio trouwens nog meer verkeersprojecten op stapel, zoals de vervanging van de Van Brienenoordbrug, maar ook groot onderhoud aan de Giessenbrug, de Spijkenisserbrug, het vervangen van het viaduct A16 Hoofdweg, de versmallingen op de Posthumalaan en de Coolsingel. Maar ook het Hofplein en de Westblaak zijn aan de beurt.

‘’We ontkomen dus niet aan vertragingen’’, zegt Karremans, die zijn ambtenaren aan de gemeenteraad een hoofdpijnbrief liet schrijven en aansluitend zinnen als: ‘maar we waarborgen een optimale, veilige en herkenbare toegankelijkheid van de stad voor alle aanwezige modaliteiten, waarbij de missie en focus ligt op de doorstroming en veiligheid voor bestemmingsverkeer met zo veel mogelijk prioriteit voor voetgangers en fietsers.’

En in theorie aanvullend: ‘’Met onze verkeersregiekamer blijven we de stad 24/7-bedienen. Vanuit deze centrale observeren, signaleren en analyseren we de actuele verkeersbeelden en verstoringen en grijpen naar onze mogelijkheden in waar nodig.’

In de praktijk: Aanhoudende ellende. Dus mijdt de stad.

Verschil tussen GroenLinks-verkeerswethouder Judith Bokhove (2018-2022) en haar opvolger Vincent Karremans (vanaf afgelopen zomer) is dat de eerste geen enkele boodschap had aan de bezoekers van de twee ziekenhuizen. De laatste zit er wel mee in zijn maag, zegt men.