Gaat Rotterdam laadpaalklevers bekeuren?

29 April 2022, 00:03 uur
Politiek
mainImage
Ap de Heus

Hoe lang mogen elektrische auto’s opladen? Als dat te lang duurt worden bestuurders in Noordwijk op de bon geslingerd. Het Rotterdamse raadslid Marvin Biljoen wil voorkomen dat dit óók in zijn stad gaat gebeuren en heeft daarom aan mobiliteitswethouder Bokhove gevraagd te laten onderzoeken of Rotterdam het voortouw kan nemen voor een duurzaam landelijk laadpaalbeleid. Het is in elk geval de wens van De Vereniging Elektrische Rijders. Eenduidigheid.

‘’GroenLinks in Rotterdam vindt het belangrijk dat duurzaam vervoer wordt gestimuleerd en tegelijkertijd dat de vierkante meters en ruimte in de stad optimaal worden benut’’, schrijft Biljoen, die zich dus afvraagt wanneer in Rotterdam een laadpaal te lang bezet wordt gehouden?

Maar ook: wat doet de gemeente Rotterdam eraan om laadpalen optimaal beschikbaar te houden voor laden? En niet onbelangrijk: wat betekent de uitspraak voor elektrische rijders die hun auto ’s avonds opladen? ‘’Dienen zij hun voertuig ’s nachts te verplaatsen als deze is opgeladen?’’, aldus Biljoen.

Volgens hem heeft Tesla een tarief voor stilstaan (idle fee) geïntroduceerd om de beschikbaarheid van de Supercharger op de laadpleinen te verhogen. ''Komt dat tarief ook naar Rotterdam?

Bekend is bovendien dat sommige autofabrikanten de mogelijkheid hebben om via een app de ‘langzaam opladen stand’ aan te zetten. Dit zorgt voor een lagere piekbelasting en een langere laadduur. ‘’Wat voor gevolgen heeft de uitspraak voor eigenaren die gebruik maken van deze app?’’, wil Biljoen weten.