Het per 1 januari invoeren van de Zero-emissiezone in Rotterdam jaagt kleine ondernemers met oude bestelauto’s lager dan Euroklasse 5 of vrachtauto’s lager dan Euroklasse 6 enorm op kosten. Er moet verplicht uitstootvrij nieuw gekocht worden. De maatregel wordt in die kringen dan ook als asociaal gezien.
Maar er komt nog een andere onredelijkheid bij. In de huidige uitwerking van de zero-emissiezone is de gemeente Rotterdam niet in staat om buitenlandse voertuigen te beboeten die niet aan de zero-emissiezone eisen voldoen. En dat is geen fair play, vond de gemeenteraad, die de verkeerswethouder nu de opdracht heeft gegeven om alsnog nader onderzoek te doen naar een handhavingssysteem voor buitenlandse voertuigen.
Het voorstel kwam van raadslid Tak van de PvdA, die er vrijwel de gehele gemeenteraad ervan kon overtuigen dat ook nu inclusiviteit geldt, dus gelijke monniken, gelijke kappen. Merkwaardigerwijs (of veelzeggend) is dat juist Denk afhaakte en als enige tegenstemde. De moslimpartij geeft ruim baan aan ouwe buitenlandse diesels en heeft geen boodschap aan een eerlijk speelveld voor ondernemers.
Tak wil bij het onderzoek ook de andere gemeenten betrekken die de zero-emissiezone invoeren. Bovendien het Rijk.