De Groenezoom wordt geen 30 kilometer per uur straat. Volgens verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer is de grote doorgangsweg van Vreewijk aangewezen als primaire route in het netwerk van de hulpdiensten zodat zij hun aanrijtijden kunnen halen. Daarnaast rijdt buslijn 76 over de Groenezoom zodat Vreewijk goed is ontsloten met openbaar vervoer.
De huidige inrichting van de Groenezoom (klinkerverharding, verkeersplateaus, oversteekvoorzieningen en de positie van de fietser) sluit wel aan bij een wegbeeld dat hoort bij 30 km/u, maar de afspraken met de RET en de hulpdiensten zijn eerder gemaakt. ‘’Deze kan ik niet zomaar eenzijdig naast mij neerleggen. Maar ik beloof wel nog een keer met de stakeholders om de tafel te gaan’’, aldus de wethouder.
Lansink-Bastemeijer vraagt geduld. Heel veel zelfs ‘’omdat op dit moment door de gemeente nog hard gewerkt wordt om de 115 straten aan te passen naar 30 km/u. Dit is nog een hele klus.’’ Eerder dan eind 2026 komt hij aan het gesprek niet toe, laat hij weten.
In een aanmoedingsbrief voor een 30km-beleid had de wijkraad van Vreewijk de onveiligheid op de Groenezoon als volgt omschreven: “Een fietser of voetganger heeft 90% meer overlevingskans bij een aanrijding met een auto op een 30 km/uur weg, in vergelijking met een 50 km/uur weg”