Het zit GroenLinks in Rotterdam niet lekker dat de directie van de Rotterdamse luchthaven een nieuwe aanvraag voor een luchthavenbesluit heeft ingediend bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Raadslid Marvin Biljoen vindt dit op een voorbarige en versnelde stap lijken, waarbij rechten worden geclaimd terwijl nog niet duidelijk is of de juridische basis overeind blijft.
‘’Op 18 december 2024 deed de Raad van State een cruciale uitspraak over het gebruik van intern salderen’’, schrijft Biljoen aan het stadsbestuur van Rotterdam. ‘’De Raad van State oordeelde dat deze methode niet langer kan worden toegepast in de voortoets om een natuurvergunning te verkrijgen zonder passende beoordeling. In navolging van deze uitspraak vernietigde de rechtbank Den Haag op 4 juni 2025 de natuurvergunning van Schiphol, omdat deze luchthaven niet voldeed aan de vereisten voor zowel interne als externe saldering met betrekking tot stikstofdepositie op beschermde natuurgebieden. Als dus zelfs Schiphol, de grootste luchthaven van Nederland, haar vergunning kwijtraakt, roept dat extra vragen op over de juridische houdbaarheid van de vergunning van een kleinere luchthaven als Rotterdam The Hague Airport.’’
Biljoen, wiens partij de luchthaven niet kan zien of luchten en de grond wil gebruiken om er sociale woningen te bouwen, heeft bij het stadsbestuur om opheldering gevraagd.
In maart 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Een stem op de nieuwe fusiepartij GroenLinks/PvdA betekent steun aan het protest tegen de aanwezigheid van een luchthaven in Rotterdam. GroenLinks/PvdA wordt daarin in Rotterdam dik gesteund door de Partij voor de Dieren, D66, Volt en licht door het CDA.