Het vliegverkeer van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is verantwoordelijk voor stikstofuitstoot, die erg schadelijk is voor natuurgebieden. Raadslid Biljoen kent z’n klassiekers en blijft ze herhalen met slechts één doel: GroenLinks wil dat de Rotterdamse luchthaven kwijt. Het wordt ongetwijfeld het verkiezingsthema van GroenLinks als in maart 2026 de nieuwe gemeenteraad wordt gekozen.
Recent kwam Rotterdam The Hague Airport echter buitengewoon gunstig tevoorschijn uit een opiniepeiling onder Rotterdammers, maar dat hindert Biljoen niet om de luchthaven te kapitelen. ‘’In 2019 werd duidelijk dat Nederlandse luchthavens geen natuurvergunning hebben, terwijl dit volgens de wet wel nodig is. En tot op heden kreeg RTHA een dergelijke vergunning niet’’, schrijft hij aan het stadsbestuur om eraan toe te voegen dat ‘’op 14 juni het Ministerie van Landbouw verkondigde dat RTHA toch geen natuurvergunning nodig heeft, zolang het vliegveld jaarlijks de stikstofuitstoot rapporteert en voldoet aan een gestelde bovengrens. De gestelde bovengrens is de huidige stikstofuitstoot van de luchthaven.’’
Biljoen verder: ’’Al in 2019 concludeerde de rechter dat de overheid te weinig doet om de stikstofuitstoot van luchthavens tegen te gaan. En ook in april 2024 kwam er een gerechtelijke uitspraak die stelde dat RTHA meer maatregelen moest nemen tegen de stikstofuitstoot, om natuurgebieden te beschermen. Het ministerie neemt nu weer een extra stap terug, terwijl de natuur niet langer kan wachten.’’
Biljoen adviseert het stadsbestuur om voor de zoveelste keer hierover het ongenoegen aan te horen van de bewoners van Schiebroek, Lansingerland en Schiedam die het met GroenLinks zijn.