Raadslid Marvin Biljoen van het Rotterdamse GroenLinks – de fietsende Barack Obama uit de Agniesebuurt – wil chauffeurs van SUV’s en pick-up trucks aanmerkelijk meer voor het parkeren laten betalen dan de gemiddelde automobilist. Biljoen is van het principe: de vervuiler betaalt. Nodeloos zware auto’s moeten – vindt hij - niet meer ruimte innemen dan nodig.
Biljoen is geïnspireerd door het Franse Lyon. Vanaf 1 januari 2024 gaan daar de parkeervergunningtarieven op de schop. Dan geldt voor huishoudens met een laag inkomen, eigenaren van EV’s van minder dan 2200 kilogram en eigenaren van auto’s met een verbrandingsmotor van minder dan 1000 kilogram een parkeertarief van € 15 per maand. Om een conventioneel aangedreven auto met een gewicht van 1000 tot 1725 kilogram of een tot 1900 kilogram zware PHEV te parkeren betaal je € 30 per maand.
‘’En heb je een brandstofauto met een gewicht van meer dan 1725 kilogram, een PHEV van meer dan 1900 kilo of een EV van meer dan 2.200 kilo’’, laat hij weten aan de Rotterdamse verkeerswethouder Karremans, ‘’dan betaal je € 45 per maand.’’
‘’In Parijs’’, voegt Biljoen toe aan de Groenlinkse auto-afkeer, ‘’heeft de gemeenteraad afgelopen week eveneens ingestemd met het principe: de vervuiler betaald’’.
Dus wil hij van Karremans weten of het ook in Rotterdam technisch mogelijk is om bij de afgifte van een parkeervergunning te achterhalen wat het gewicht én het brandstofgebruik van een gemotoriseerd voertuig is? Zo ja, kan dan ook een gedifferentieerd parkeervergunningstelsel in Rotterdam worden ingevoerd?