‘’Deelt het Rotterdamse stadsbestuur de opvatting van GroenLinks dat klimaat- en milieueffecten zwaarder zouden moeten wegen dan economische belangen bij beslissingen die genomen worden over de toekomst van de Rotterdamse haven?’’
Het is een vraag die alleen van GroenLinks kan komen en daadwerkelijk ook van GroenLinks komt. De Rotterdamse fractie van die partij wil niet dat er langer gebaggerd wordt in de Nieuwe Waterweg en de Nieuwe Maas. ‘’Het scheelt bovendien in de kosten’’, voegt raadslid Mina Morkoc aan haar oproep toe.
Emeritushoogleraar Han Meyer over de Rotterdamse haven, leeft in hetzelfde wereldje als Morkoc. Ook hij vindt dat het steeds uitbaggeren van de rivier de negatieve effecten van klimaatverandering, zoals overstromingsgevaar en verzilting van water en landbouwgrond, versterkt.
Een vergelijkbaar ontwerp (getiteld ‘Tweestromenland’) van een samenwerkingsverband met daarin onder andere de Erasmus Universiteit en de TU Delft won eerder dit jaar de Eo Wijersprijs regio Rijn-Maasmonding. Deze werd onder andere uitgereikt door Rotterdamse wethouder Chantal Zeegers Beide visies stellen voor om de natuur meer haar natuurlijke beloop te laten.
De Rotterdamse fractie van GroenLinks vraagt Zeegers (D66) nu om een lange termijnvisie, waarbij moet worden uitgegaan dat in een fossielvrij Nederland in 2050 de olieraffinaderijen van Shell en BP niet meer nodig zijn. ‘’Daarom is het niet vanzelfsprekend dat we de toegankelijkheid van dit gebied (Botlek en Pernis) voor steeds grotere olietankers blijven garanderen’’, zegt Morkoc zonder blikken of blozen.