Handtekeningendag voor bouw walstroom

28 May 2023, 06:30 uur
Politiek
mainImage

Havenwethouder Robert Simons zet komende week zijn handtekening voor de daadwerkelijke start van de bouw van een walstroominstallatie voor cruiseschepen aan de Wilhelminakade. Bedoeling is dat het nieuwe systeem eind 2024 operationeel zal zijn. De tweede handtekening komt van Havenbedrijfbaas Boudewijn Siemons.  

Met de komst van walstroom hoeven de aangemeerde cruiseschepen geen diesel meer te verstoken als ze aan wal liggen. Het scheelt herrie voor de omwonenden en ongewenste uitstoot. Met het akkoord compenseerde de gemeenteraad destijds iets van de ergernis bij politieke partijen als GroenLinks en Partij voor de Dieren, die niets hebben met de scheepvaarttradities van Rotterdam, ook niet met de economische betekenis ervan en het liefst zouden zien dat de cruiseschepen uit de stad verdwenen.

Het klinkt overigens simpeler dan het is: cruiseschepen voorzien van elektriciteit van de wal. Want voordat dit mogelijk is, moet er eerst een enorme installatie gebouwd worden. Deze walstroominstallatie komt op de begane grond van de Cruise Terminal Rotterdam en beslaat een oppervlakte van ongeveer 150 m2.

Het is niet zo dat door de walstroom alle uitstoot meteen tot het verleden behoort. Want als de schepen aankomen en wegvaren doen ze dat nog steeds op diesel. Maar als ze zijn aangemeerd kunnen ze binnen 30 minuten aan de stekker liggen. Wel zal de vraag naar elektriciteit en netcapaciteit enorm toenemen op deze locatie. Stedin werkt op dit moment aan de uitwerkingen, ontwerpen en vergunningen. 

Het bouwen van de walstroominstallatie kost zo’n 22,5 miljoen euro. De financiering komt voor de helft uit de opbrengst van de Eneco-verkoop, voor de andere helft is Havenbedrijf Rotterdam verantwoordelijk. Omdat het een forse investering en ingreep betreft, heeft de gemeente meteen besloten het huurcontract met Cruise Terminal Rotterdam te verlengen tot 2044.