Maar liefst 84% van de inwoners van Hillesluis geeft aan overlast te ervaren van afval op straat. De wijk is daarmee koploper in Rotterdam. Carnisse (82%) en Middelland (80%) volgen.
Volgens het Rotterdamse D66 is een van de redenen waarom een container snel vol raakt, dat sommige ondernemers uit de stad hun bedrijfsafval in de containers storten, terwijl deze bestemd zijn voor bewoners en niet voor ondernemers.
Raadslid Chantal Zeegers herinnert in een brief vol vragen aan de afspraak in het coalitieakkoord dat er in Rotterdam wordt gewerkt met meer sensoren in de containers, zodat Stadsbeheer beter kan anticiperen op de volle. Daarom wil ze van wethouder Wijbenga weten hoe het nu precies zit met de implementatie van die sensoren. Anders gezegd: Hoeveel containers hebben deze nu wel en hoeveel niet?
Zeegers prijst de vernieuwde MeldR-app en ook het programma In de Bak, maar vindt het toch de hoogste tijd voor uitleg en cijfers nu er door corona sprake is van een toename in het aantal online bestellingen, en dus ook een toename van het aantal overvolle of geblokkeerde papiercontainers. ‘’Bewoners die netjes hun papierafval scheiden van het restafval, kunnen zo dikwijls hun afval niet kwijt in de daarvoor bestemde containers.’’
Om zodoende eindelijk eens een helder beeld te krijgen van een van de grootste Rotterdamse problemen wil D66 weten hoeveel klachten er in 2020 via de Buiten-beter-app ontvangen zijn, specifiek over naastplaatsingen. Maar ook hoeveel klachten over volle containers. Met in beide gevallen een onderscheid tussen rest-, papier, en glascontainers.
En misschien wel het allerbelangrijkste: Wat is de gemiddelde responsetijd tussen de binnengekomen klacht en het oplossen ervan? En hoeveel mensen nu eigenlijk daadwerkelijk vuil ophalen?