'Hoeveel van de 55 elektrische bussen rijden er nog?'

4 January 2021, 16:32 uur
Politiek
mainImage

‘’Zijn er van de 55 elektrische bussen in Rotterdam ook bussen zonder defect?’’, hebben de raadsleden Koster en Verkoelen niet zonder humor per brief gevraagd aan wethouder Bokhove, die weet dat er dit jaar nog eens 50 extra zero emissiebussen de roulatie ingaan en waarschijnlijk haar hart vasthoudt nu de ene bus na de andere vanwege storing stil staat en vervolgens niet meer vooruit te branden is.

‘’Hoelang duurt het voordat de bus gerepareerd is? En wat zijn per bus de kosten?’’ De raadsleden zagen de afgelopen dagen in deze krant de foto’s van de gestrande groene lijnbussen, alleen al in Overschie, waar oud-raadslid Dries Mosch ze op zijn dagelijks inspectieroute als lid van de gebiedscommissie stil had zien staan. Eerst één op de Abtsweg. Twee dagen later hetzelfde beeld aan De Lugt. Tweemaal moest er een takelbedrijf aan te pas komen en een reservebus om de passagiers met vertraging op hun bestemming te brengen. 

‘’Er kunnen zich nog kinderziektes voordoen’’’, had RET-directeur Unck voorspeld, maar hij zal niet hebben verwacht dat het probleem zó groot zou zijn. Leefbaar Rotterdam en 50Plus hebben wethouder Bokhove ook gevraagd wie er verantwoordelijk is voor de aanschaf van deze eerste 55 bussen, waarvan er naar vermoeden 22 defect zijn.

In 2021 komen er nog 50 zero emissiebussen bij, in 2024 weer 50 en in 2029 de laatste 110. ''Met zoveel extra bussen die moeten worden ingezet, blijft er van de CO2-besparing niet veel over'', sneren Koster en Verkoelen in hun brief.