Raadslid Ellen Verkoelen van de Jongere Ouderen Unie is er een groot voorstander van dat ook Rotterdam rond het OV veel meer geleidelijnen laat aanleggen, zodat reizigers met een visuele beperking veiliger en makkelijker de haltes kunnen bereiken.
‘’Alle extra’s die de veiligheid van ouderen kunnen bevorderen verdienen de grootst mogelijke aandacht en dat varieert van de rentree van een conducteur op bus, tram en metro tot aan deze geleidelijnen. We hebben er heel veel nodig.’’
In Den Haag is al zover. Daar heeft het stadsbestuur al een boost gegeven aan de upgrading. ‘’Met een relatief kleine ingreep maken we zo een groot verschil’’, zei hun verkeerswethouder Robert Barker. Voor deze verbeteringen wordt in Den Haag 120.000 euro uitgetrokken.
Geleidelijnen zijn voelbare of reflecterende lijnen op de grond die iemand met een visuele beperking kan volgen. Deze geleidelijnen zijn ononderbroken, worden kunstmatig aangelegd en zijn een vereiste voor optimale zelfstandigheid. Op stations zijn ze al aangebracht. Ook gebouwen gaan er steeds vaker toe over.