Kritiek op wijkhubs: het zijn ouwe spreekuren

30 August 2021, 12:32 uur
Politiek
mainImage

De nieuwe wijkhubs blijven voor verbetering vatbaar. Dat is in milde bewoording het standpunt van enkele Rotterdammers, die zich ‘’sterke en wegwijze participerende burgers noemen’’ en enkele testlocaties bezochten om wel of niet de vooruitgang te proeven. ‘’Het is een goed plan’’, schrijven ze, ‘’maar zwakke uitvoering. Op de drempel van de wijkhubs lopen wij al vast.’’ Waarmee ze zeggen: als wij als kenners al vastlopen, wat overkomt dan de leek?

Bij de proef op de som ging het vooral stroef in de wijkhubs Lage Land, Zevenkamp en Prinsenland. Constatering: geen wijkhubs, maar gewoon de oude spreekuren onder een andere naam. Zelfde setting zelfde personen. ‘’Dit is dus niet het in het plan van aanpak Wijk aan zet met aangekondigde innovaties’’, leest men in de brief aan het stadsbestuur.

Conclusies van het communicatie-onderzoek: Diensten zijn onvindbaar. Geen contactgegevens en een falende en steeds vol lopende lijn 14010. Zoeksysteem gemeentewebsite werkt voor geen meter. Website staat vol met vaagtaal waar niet doorheen te komen is: lappen tekst die eigenlijk linken hadden moeten zijn. Vervolgens niet werkende linken. Geen contactgegevens. Ingewikkelde en ondoorzichtige organisatiestructuur. ‘’Kortom, de Rotterdammer is enorm veel tijd kwijt aan het zoeken en vinden van de juiste informatie.’’

Uitzonderingen in relatie tot het functioneren van de wijkhubs zijn het Liskwartier en de Agniesenbuurt.