Het Kruisplein dat Rotterdam West met het centrum verbindt is nog steeds open voor auto’s. Dat is een doorn in het oog van de fietsers van GroenLinks, die in afwachting waren van de permanente autosluiting van het drukke verkeersplein. Het huidige stadsbestuur heeft die maatregel voor zich uitgeschoven en raadslid Biljoen wil graag de dader weten.
In een protestbrief aan de VVD-verkeerswethouder noemt hij – wel of niet uit de losse pols – het getal van exact 30 ongelukken ter plekke in de afgelopen drie jaar en roemt hij het beleid van de vorige verkeerswethouder van GroenLinks, die op het Kruisplein een tijdelijke sluiting afdwong. Wat Biljoen niet vermeldt is dat gedurende die periode - onder het bewind van verkeerswethouder Judith Bokhove – de stad één grote file was met daardoor een jarenlange onacceptabele CO2-uitstoot.
‘’Eind september is de gemeente eindelijk gestart met werkzaamheden die het Kruisplein permanent veiliger moesten maken door het kruispunt autovrij te maken, maar tot onze verbazing hebben we op 19 november geconstateerd dat het Kruisplein opnieuw is opengesteld voor auto’s. Want niet alleen blijft het autoverkeer het plein doorkruisen, maar een week later staat er zelfs weer file midden op het kruispunt. Het lijkt alsof de klok is teruggedraaid’’, schrijft Biljoen verbitterd met vervolgens zijn concrete vraag. ‘’Waarom worden plannen voor een verkeersveilig en duurzaam Kruisplein losgelaten?’’
In VVD-kringen worden daar achter de deuren grappen over gemaakt. ‘’Dat komt'', zegt men, ''omdat de echtgenoot van de VVD-verkeerswethouder ’s avonds graag op tijd met eten thuis wil zijn.’’