Excessief laadpaalkleven – dus je auto zogenaamd urenlang opladen op een leuke plek – gebeurt nog niet op grote schaal. In Rotterdam is het helemaal niet aan de orde. Er bestaan in deze stad nog niet eens regels, die – zoals bijvoorbeeld in Noordwijk - voorschrijven dat de auto verplaatst moet worden als deze vol geladen is.
Omdat elektrisch rijden nog steeds in ontwikkeling is, willen de Rotterdamse GroenLinks-wethouders Bonte en Bokhove niet door middel van ‘beprijzen’ het laadpaalkleven tegengaan. Wel heeft Tesla een tarief voor stilstaan (idle fee) geïntroduceerd om de beschikbaarheid van de Supercharger op de laadpleinen te verhogen.
Noordwijk vindt dat twee uur ná het volladen van de accu sprake is van laadpaalkleven. De angst van het nieuwe GroenLinks-raadslid Marvin Biljoen dat Rotterdam zo'n voorbeeld wel eens zou kunnen gaan volgen, is voorlopig weggenomen. Met de nadruk op voorlopig, want het zegt niets over nieuwe besluiten zodra er een nieuw (rechts) college is geformeerd. Ongemerkt heeft Biljoen waarschijnlijk dus slapende honden wakker gemaakt.
Het huidige (nog slechts kort zittende) stadsbestuur zet niettemin in op meer en ruim voldoende laadvoorzieningen, zodat het voor elektrische rijders gemakkelijk is hun voertuig te kunnen laden. Bij een te hoge bezetting, dat gemonitord wordt met de laadpaalexploitant, wordt het laadnetwerk uitgebreid. Gedurende deze collegeperiode is tevens de maximale afstand van de laadpaal tot het woon- of werkadres verkleind van 250 tot 200 meter. Laadpaalkleven is in Rotterdam zodoende niet of nauwelijks een probleem.
‘’We zien in de afgelopen jaren dat steeds meer zakelijke en particuliere rijders stiller, schoner en klimaat bewuster elektrisch rijden’’, zegt wethouder Bonte. ‘’Rotterdam stimuleert middels de aanpak Nul Emissie mobiliteit (NEM) elektrisch vervoer. De aanpak draagt bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van het college en het verschonen van de lucht in de stad. De aanpak NEM richt zich op logistiek, personenvervoer, het eigen wagenpark en de realisatie van laadinfra. Vanaf 2017 tot 2021 is het percentage uitstootvrije (volledig elektrische) autoritten van en naar de binnenstad gegroeid: van 0,4 naar 3,3%. Ook het gebruik van openbare laadpalen in de stad groeit: van 2,9 mln. kWh aan groene stroom in 2017 naar 14 mln. kWh in 2021.’’