Tijdens de uitvoering van het Verkeerscirculatieplan in Rotterdam moet de verkeerswethouder met regelmaat gesprekken voeren met ondernemers om goed zicht te houden op zowel de positieve als negatieve gevolgen van zijn maatregelen. Bovendien - zodra bewoners en ondernemers gewend zijn aan de nieuwe situatie – moet er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd worden naar de effecten op de economie en de bereikbaarheid van de binnenstad en omliggende wijken.
De economie in Rotterdam mag door verkeerswijzigingen niet vastlopen in Rotterdam. Dat was het uitgangspunt van de VVD bij het indienen van deze motie in de gemeenteraad. Onzin, vonden GroenLinks, Partij van de Arbeid, BIJ1 en de Partij voor de Dieren, die geen enkele affiniteit hebben met de plaatselijke economie, wel voor fietsers en benenwagens. Wel waren ze akkoord met een onderzoek naar een optimale spreiding van laad- en losplaatsen rondom verkeersfilters op de Meent, maar dat is voor fietsers eigenbelang.
‘’Ondernemers maken zich wel terdege zorgen over de bereikbaarheid van hun winkels en een sterke detailhandel is nu eenmaal essentieel is voor de levendigheid, economische vitaliteit en baanzekerheid van de stad’’, aldus VVD-fractievoorzitter Dieke van Groningen namens Leefbaar en Denk. Ze kreeg daarna de meerderheid van de gemeenteraad achter zich. Zelfs de SP en Volt.