Leefbaar blijft kritisch over de Hyperloopbelofte

3 January 2024, 16:55 uur
Politiek
mainImage

Hyperlooptechnologie is een belofte van flitsend vervoer door buizen in bijna-vacuüm. ‘’Het klinkt schitterend, maar het stuit al snel op veiligheids- en technische bezwaren als gevolg van eenvoudige natuurwetten, die niet eenvoudig te weerleggen zijn’’, aldus Leefbaar-raadslid Bart van Drunen, die meldt dat het meest toonaangevend bedrijf in deze sector - het Amerikaanse Hyperloop One - haar activiteiten per direct stopzet. Bij Van Drunen zijn toen bellen gaan rinkelen, omdat in het MKB Actieprogramma 2023-2026 Hardt Hyperloop genoemd wordt als een bedrijf met hoofdkantoor en experiencecenter in Rotterdam.

‘’Ik neem aan dat dit bedrijf niet genoemd zou worden in een Actieprogramma als het stadsbestuur van Rotterdam niet achter de activiteiten staat’’, schrijft hij aan verkeerswethouder Karremans met de daaraan gekoppelde vraag: ‘’Verwacht u dat Hyperlooptechnologie in onze regio op redelijke termijn, zeg tien jaar, technisch en veilig haalbaar is?’’

Omdat Leefbaar Rotterdam met grote reserve tegen deze ontwikkeling aankijkt, is Van Drunen ook nieuwsgierig of er al een subsidierelatie bestaat tussen de gemeente Rotterdam en Hardt Hyperloop? Dan wel of er op een andere wijze geld vanuit de gemeente naar de ontwikkeling van Hyperlooptechnologie in onze regio vloeit?

Volgens Van Drunen is er een schokgolf door de Hyperloopwereld gegaan toen bekend werd dat Hyperloop One haar activiteiten stopte. Daarom checkt hij nu of dat in de verkeerskamers van Karremans op het stadhuis ook het geval is geweest.