Leefbaar Rotterdam heeft het verzet ten aanzien van het omstreden verkeersexperiment op het Maastunneltracé – één baan in gebruik, terwijl er twee zijn - opgegeven en accepteert de opstoppingen op de ’s Gravendijkwal en Pleinweg en het gestremde bereik van het Erasmus MC.
Dat standpunt blijkt uit de gekozen woorden van raadslid Van Drunen in zijn brief aan verkeerswethouder Karremans, waarin hij terugkomt op de opstoppingen tijdens de afgelopen twee weekends, maar óók vraagt: ‘’Wat is het effect op de verwachte doorstroom bij het tijdelijk opheffen van de inmiddels definitieve verkeersexperimenten bij de Maastunnel en Erasmusbrug als er dergelijke drukte wordt verwacht door werkzaamheden op de ring?’’
Leefbaar Rotterdam heeft in de coalitieperiode 2018-2022 – toen GroenLinks de veranderingen op de ’s Gravendijkwal en Pleinweg doordrukte – aanhoudend bezwaar gemaakt tegen de zichtbare consequenties, maar kreeg de opheffing van het experiment tijdens de nieuwe coalitieonderhandelingen met D66 en de VVD niet gerealiseerd. Ook niet toen het CO2-voordeel aan gruzelementen ging door de aanhoudende files op dit traject.
Leefbaar beperkt zich op dit onderwerp nu met wat steken onder water en wil van Karremans weten of de recente verstoorde verkeersdoorstroming uitsluitend te wijten was aan de buiten gebruikstelling van de Beneluxtunnel, ‘’of speelden er ook andere zaken?’’
De onbereikbaarheid van het Erasmus MC, Ikazia-ziekenhuis en het revalidatiecentrum Rijndam voor bezoekers komt in de vragenreeks niet aan de orde. De enige politieke partij in Rotterdam die het (al eerder) voor deze gedupeerden opneemt is de Jongere Ouderen Unie van raadslid Ellen Verkoelen.