door Jan D. Swart
Ook Leefbaar Rotterdam is langzaam maar zeker omgeturnd naar de rust van autoluwe wijken en komt daarom op voor de inwoners van het terras- en horecavriendelijke Little C, dat klacht na klacht doorbelt naar raadslid Van Drunen over het vaststaande verkeer aan de G.J. de Jonghweg. Die oude even beroemde als beruchte hoerenstraat wordt sinds de herontwikkeling graag gebruikt als sluiproute vanaf de Rochussenstraat richting het Drooglever Fortuynplein om zo de kruising met de ’s-Gravendijkwal te mijden.
‘’Dit tot grote ergernis van de bewoners, die conform het bestemmingsplan de verwachting hadden een autoluwe wijk met een maximumsnelheid van 20 km per uur te betrekken’’, schrijft Van Drunen, die we toch kennen als de man die diep in zijn hart 20 kilometer slechts een snelheid voor hardlopende politici vindt.
‘’In de spits en op feest- en zaterdagen is het een drama op de G.J. de Jonghweg. Het verkeer staat er vanaf de afslag vanaf de Rochussenstraat, of zelfs nog op deze, muur en muurvast. Dit heeft als gevolg dat de inwoners van Little C, horecagasten en recreanten van het Tuschinksipark op deze momenten voortdurend kunnen rekenen op rokende auto’s, getoeter en gevaarlijke verkeerssituaties aldaar’’, aldus Van Drunen, die als geen ander weet waar de basisoorzaak ligt: de voor ziekenhuisbezoekers asociale éénbaansroutes op de ’s Gravendijkwal en de Pleinweg. Uitgevonden in de periode dat Leefbaar geen deel uit maakte van de coalitie en er tegen in opstand kwam. Met de duim in de mond en handen voor de ogen gehandhaafd nu Leefbaar wel aan de touwtjes trekt.