Leefbaar vindt walstroomproject niet ambitieus genoeg

9 August 2023, 06:11 uur
Politiek
mainImage

Leefbaar Rotterdam wil onderzocht hebben of er zeeschepen met een elektrische voorziening aan boord die afmeren aan een kade met een walstroom installatie, en toch geen gebruik maken van die voorziening en in plaats daarvan hun generatoren op diesel laten draaien. Ook wil raadslid Sebastiaan Bonte weten in welke havens en bij welke terminals dit gebeurt. Ook het weten van de namen van de rederijen stelt hij op prijs.

Leefbaar stelt de vragen aan (hun eigen) havenwethouder Simons, die binnen de strategie Walstroom Rotterdamse Haven de doelstelling naleeft dat in 2030 voor 90% aan walstroomvoorzieningen aangelegd moet zijn aan publieke kades in stedelijk gebied, door ferries, door roll-on roll-off-schepen, door offshore- en door cruiseschepen. Voor de containersector is het streven in de Strategie Walstroom Rotterdamse Haven naar tenminste 50% gebruik van walstroom in 2030 voor de grote schepen (10.000+ TEU). ‘’Maar dat is te weinig ambitieus’’, vindt Leefbaar.

Wat zijn de belemmeringen, wil Bonte weten, die nu ongeduldig wordt en een totaaloverzicht van de projecten walstroom infrastructuur aan de kade heeft opgevraagd: zowel gerealiseerd, in aanbouw en geprognosticeerd. En bovendien een cijfermatige prognose wil van de ontwikkeling in het walstroomgebruik voor de segmenten cruise, container, breakbulk, droge bulk en natte bulk de komende jaren tot 2030?