De verwachte levensduur van goed onderhouden roltrappen ligt doorgaans tussen de 20 en 30 jaar en van liften tussen de 10 en 30 jaar. Reden voor de PvdA om de verkeerswethouder naar de RET te sturen met de opdracht om te kijken of het hoog tijd dat de rolstrappen en liften in veel Rotterdamse metrostations worden vervangen.
Raadslid Tak noemt expliciet Maashaven, Zuidplein, Oostplein, Wilhelminaplein, Leuvehaven, Beurs en Centraal Station, die geopend zijn in 1968, station Dijkzigt in 1982, en station Blijdorp in 2010.
‘’Tijdige vervanging is essentieel om een veilige, toegankelijke en betrouwbare werking van liften en roltrappen te garanderen’’, aldus Tak. ’’Te meer omdat veel roltrappen en liften in Rotterdamse metrostations onder minder gunstige omstandigheden opereren, met name doordat sommige stations en installaties (deels) buiten liggen. Dat verkort de levensduur.’’
Op dit moment blijkt een overzicht van de daadwerkelijke vervanging van complete roltrappen en liften in de metrostations van Rotterdam te ontbreken