Maastunnel (ooit) dicht voor vrachtwagens en touringcars

26 March 2022, 22:36 uur
Politiek
mainImage
ANP

Voor een snelle doorstroming van de door demissionaire mobiliteitswethouder Bokhove gedroomde Hoogwaardige OV-bus (HOV) op de Maastunnelcorridor tussen Zuidplein en Rotterdam komt er mogelijk een verbod op vrachtwagens en/of touringcars door de Maastunnel. Deze maatregel wordt op dit moment onderzocht en is een randvoorwaarde voor de ambities voor hogere OV-frequenties in de tunnel, die in 2023 gerealiseerd moet zijn.

Ook daarvoor nodig zijn onder meer aparte busstroken, verlaagde haltes/stations en andere infrastructurele maatregelen. Of dit inhoudt dat er toch in het geheim op een aparte tunnelbusbaan wordt aangekoerst voor bus en elektrische auto’s (ooit door GroenLinks voorgesteld) vermeldt het plan niet.

Wel dat op korte termijn de route van de huidige buslijn 44 aangepast wordt om directere en frequentere verbindingen tussen belangrijke knooppunten en locaties te realiseren. De bus zal voor het grootste deel van deze route over gemarkeerde busbanen rijden (met uitzondering van de Carnissesingel en in de Maastunnel).

Uit de planstudie HOV Maastunnel komt de volgende route als voorkeur voor de korte termijn: vanaf het busstation Rotterdam Centraal, via Weena, over de hoofdstructuur van de ’s Gravendijkwal, door de Maastunnel, over de Dorpsweg via de Carnissesingel naar het busstation Zuidplein.